Over ons

Voor ik zelf lid werd van het Voorwegkoor was ik al jaren een trouwe fan. Als inwoner van Heemstede kende ik veel van de Voorwegkoorleden en het koor kwam ik overal tegen.

Zoals een aantal jaren vroeg in de ochtend op 30 april op een podium op het Wilhelminaplein, op de late maandagavond in de Eerste Aanleg, tijdens de kerstmarkt in Heemstede of tijdens een optreden op College Hageveld. Een enthousiast (pop) koor wat plezier in het zingen uitstraalde, dat was duidelijk te merken bij de optredens. Zonder mappen, alles uit het hoofd, knap vond ik dat. Zelf zong ik in die tijd bij een vrouwenkoor in Haarlem (met boekjes).

Toen ik daar stopte en na een paar jaar het zingen ging missen, was mijn keus voor het Voorwegkoor snel gemaakt.

Het Voorwegkoor is veel meer dan repeteren op maandagavond; het is een hechte groep, die zich nog steeds uitbreidt. Inmiddels tellen we bijna 60 koorleden. Het koor kent buiten het bestuur vele commissies: muziekcommissie, kledingcommissie, concertcommissie, websitecommissie. Er wordt veel georganiseerd door de verschillende commissieleden en regelmatig opgetreden. Jaarlijks terugkerende evenementen waar we graag optreden zijn het Haarlemse Korenlint en de Korendagen in Paradiso.

Ieder jaar wordt er een slotavond voor de koorleden georganiseerd en om de twee jaar een koorweekend, waar, naast alle gezelligheid, ook veel wordt gezongen.

In 2018 bestond het Voorwegkoor 25 jaar!!!!

Een feestelijk lustrum, wat natuurlijk het hele jaar gevierd is.

O.a. met een lang weekend naar Maastricht, waar we twee optredens hebben gegeven, in het prachtige pand van de Dominicaner Kerk en in de beroemde Muziekkoepel op het Vrijthof.

Op vrijdag 16 november 2018 hebben wij een feestelijk Lustrumconcert gegeven in de kleine zaal van de Meerse in Hoofddorp.

Wij zijn 2018 begonnen met een nieuwe dirigent, Bas van Splunter. Energiek, enthousiast en jong (bijna net zo oud als ons Lustrum). En na Maurits Draijer, hebben we het ook nu weer enorm getroffen met deze nieuwe dirigent, waarmee het hele koor meteen een klik voelde. Hij heeft heel vanzelfsprekend de draad opgepakt waar de vorige dirigent was gebleven.

Een luxe bij het Voorwegkoor is dat we de beschikking hebben over een geweldige pianist, Jasper Swank, jong en getalenteerd, hij begeleidt ons 2 maandagavonden per maand en tijdens al onze concerten.

Kortom, ik ben erg trots op het Voorwegkoor, we genieten met z’n allen van de maandagavondrepetities, de sociale contacten binnen het koor, de optredens en alle gezelligheid daar omheen.

Idie Verleun, voormalig voorzitter